top of page

Hur det hela började

Bilden på Emilie hade jag sett redan två år tidigare när båten kom ut till försäljning för första gången. Under denna tiden höll jag på att restaurera min förra båt, kostern Stella II och jag hade varken tid eller råd att skaffa större båt. Men med tiden avvecklade jag Stella II och i maj 2016 stod jag båtlös! Inte nog med det, jag snurrade in på helt fel spår och köpte mig en liten sportbil att renovera för att dämpa sorgen. Tack och lov dröjde det inte lång tid förrän jag återvände till verkligheten och började leta efter båt igen. Jag avvecklade bilen efter bara tre veckor och åkte till Oslo för att köpa en gammal skøyte.

Intresserad av båtar har jag alltid varit men intresset för träbåtar föddes i tioårsåldern när jag för största gången var med och seglade på Westvind, en gammal träskuta från Göteborg. Sedan dess har jag varit involverad i en hel del båtprojekt. Min förstå båt skaffade jag när jag var 14 år gammal, en plastad träsnipa som hade legat på land i flera år. Snabbt lärde jag mig att trä och plast inte hör ihop och jag skrotade hela båten och skaffade en J22a med skrov i ek som jag renoverade under några år. Samtidigt skaffade jag mig erfarenhet på annat håll, jag åkte till Lilla Kålviks Båtbyggeri i Mollösund och Maritime Center på Isegran i Norge. 2013 skaffade jag Stella II som jag renoverade under två års tid. Med alla intryck byggdes en bild upp av idealbåten. Det kom att bli Minde, en norsk losskøyte från sekelskiftet. Minde har inspirerat mig otroligt mycket och jag tror det ligger något i det att jag köpte just Emilie som har nästan identisk skrovform och som kanske blev byggd som lotsbåt år 1903. Likheterna mellan båtarna är i alla fall många.

Bild från annonsen på FINN
bottom of page