top of page

Ta bort den gamla akterstäven

Emilie är 113 år i år, på så många år hinner mycket bli dåligt. Jag är inte den första av alla ägare att inse detta, inte ens när det kommer till akterstäven. De förra ägarna har varit på akterstäven också, skurit ut dåliga bitar och satt dit nytt, huggt bort och fyllt i med spackel. Sammanlagt bestod Emilies akterstäv av 10 (!) bitar i olika storlekar och i varierande skick. Den största biten som var ca en meter lång hängde bara fast på en spik och propelleraxeln. Det är tur att man inte alltid vet vad man köper och seglar hem i!

Allt började med att jag skulle riva ut det gamla drevet i spunningen, plötsligt såg jag igenom hela stäven.

Min flickvän Sofia hjälper till att riva bort akterstäven.

Något ruttet.

Innan den sista biten av akterstäven kan tas bort måste en gjuten betongklump lyftas ur båten för att jag ska komma åt bultarna. Och för det måste akterdäcket rivas bort.

Borta! Nu sitter bara den inre delen av akterstäven kvar för att borden inte ska börja gå isär från varandra för mycket under junitorken. Under tiden kan den nya stävens mall ritas upp efter akterns profil.

bottom of page