top of page

Tillverkning av den nya akterstäven

Den nya akterstäven kommer tillverkas i ek och till skillnad från den andra stäven kommer den inte skarvas utan den kommer vara i ett stycke. När jag har gjort stäven såpass klar att jag tror att den passar kommer jag trä ner stäven i spunnningen uppifrån och ner. förhoppningsvis kommer den att passa!

Jag börjar med att såga ut en mall i plywood som stämmer överens med bordsändarnas profil.

Det gamla flisorna från stäven var det enda att utgå från när jag ritade den nya akterstäven.

Med mallen fick jag sedan pröva mig fram på olika bitar för att hitta en passande. Denna gången räckte inte det befintliga virket till utan jag fick åka till Bua och såga ut en bit ur en ekstock.

Mallen placerades på det tjocka ekstycket så att fibrerna följde kurvan på bästa sätt. Sedan sågades stäven ut grovt med motorsåg.

Det finaste hyvlade jag bort, först med elhyvel sedan med putshyvel. Här kontrolleras styckets vinkel.

Det kanske svåraste och mest tidskrävande av alla moment i renoveringen är spunningen i akterstäven. Detta med tanke på att de gamla bordens vinklar skiftar åt alla håll och kanter vilket försvårar arbetet med att göra en ordentlig vinkelmall. Såhär gick jag tillväga, jag ställde upp mallen emot borden i aktern och gjorde två markeringar vid varje bord. Dessa markeringar blev tilldelade ett nummer och så småningom även en massa information, främst i form av vinklar men även hur pass avvikande de var i förhållande till de andra markeringarna. Vid varje markering mätte jag också hur tjock stäven behövde vara. Jag överförde sedan all information från mallarna till den nya stäven. Väldigt mycket mätande, ännu mer kontrollmätning! Tillslut vågade jag ta fram stämjärnet och börja hugga.

Stycket är klart att monteras. I en sex meter hög trefot vinschas akterstäven upp för att sedan vinschas ner emellan borden. Innan detta var jag tvungen att hyvla till ändarna på borden och stryka på rötskyddsfärg.

Som ni kanske ser är stäven inte helt klar. Två "klackar" ska fästas, en ovanför och en nedanför propellern. Detta ska "fylla ut" linjerna.

Även spunningen ska få ett lager rötskyddsfärg.

bottom of page