top of page

Ny bordgång på styrbordsidan

Tyvärr kommer inte arbetet helt kronologiskt här på inlägget, i själva verket har redan ett bord i fören bytts. Hursomhelst, eftersom spanten är friska behöver jag bara byta ut bordgången utan att tänka på spantbyte. Först sågar jag det gamla bordet mellan varje spant, på så sätt kan jag sedan klyva det i småbitar utan att riskera att förstöra spanten. Efter det slår jag ut de gamla enepinnarna och gör rent så att jag kan malla det nya bordet. När jag mallar spikar jag upp en lång list/"ri"

Listen stämmer sällan i höjdled mot de underliggande bordet men det måste ligga helt an mot spanten för att det ska stämma i slutändan. På listen ritar jag sedan ett kryss vid varje spant, från det sträcket mäter jag längden till underliggande bordet vertikalt med passare och överför måttet till listen med ett skrapstreck. Detta gör jag utmed hela listens längd och på så sätt får jag bordets form för hela längden, alltså är det sedan bara att lägga listen på en ekplanka sedan och börja överföra alla mått från strecket och vertikalt neråt/uppåt tills hela bordet är utstreckat.

Här saknas översta bordgången. Klossarna funkar som distanser när det nya bordet ska spännas i form. Med klossarna kan jag justera så att bordet blir extra böjda i ändarna.

Det nya bordet är utsågat och hyvlat. 45mm tjock et går inte att böja för hand och om det hade gått så hade det spruckit. Därför kommer bordet att behöva basas i ca två timmar. Jag har därför byggt ihop en bastrumma och en ångkok.

En oljebrännare kokar upp ca 25 liter vatten i ett 50l-fat inne i det stora 200l-fatet. Ångan leds upp i bastrumman via en slang. Inne i bastrumman blir både temperaturen och trycket högt vilket gör att ångan tränger långt in i träbiten som "basas"

Efter två timmar är eken så böjlig att man kan böja den utefter skrovet. Det är en bra ide att låta bordet sitta i spänn någon dag med skruvtvingar. När man tar bort plankan dagen efter så kommer den behålla samma form som skrovet.

Emilies skrov är inte spikat utan enepinnat. Det betyder att bordgångarna är fastsatta med pinnas som är konformade på ena sidan och som kilas fast på ena sidan. För att kunna sätta fast de nya bordgångarna måste jag först tillverka ett antal enepinnar, mer exakt 90 st bara till översta bordgången. Tidskrävande? -Ja!

Ett antal kvar...

bottom of page