top of page

Ruffbalkar

Den sista tiden har ruffbalkarna stått på agendan. Dessa har jag tillverkat i ask eftersom det är ett väldigt starkt virke, därför har jag inte behövt göra balkarna så grova. Utöver detta så har speglarna till ruffen gjorts iordning. Inför monteringen har jag förberett genomgående bult i varje stående stolpe, 10mm gängstång som jag har gängat i ändarna. Den lilla däckshuset på fördäck har jag också påbörjat genom att fräsa ut hörnen i däcket.

Genom varje stående stolpe kommer en genomgående bult monteras.

Speglarna sågas ut ur de finaste ekplanken. Breda och helt fria från kvist!

11 stycken speglar totalt

Hyvlade till 20mm

För ruffbalkarna hade jag sedan innan gjort en mall. Denna är inte helt sfärisk utan flack på toppen och rundare utåt sidorna.

Balkarna jämnas till med putshyvel på den konvexa sidan och med spånhyvel på den konkava sidan.

Här fräser jag ut rundningen i hörnen där däckshuset på fördäck ska stå. Jag använde en mall som jag försiktigt skruvar fast i nåten.

bottom of page