top of page

Hur vackra linjer blir till

I den här uppdateringen blir det väldigt uppenbart hur ruffen faktiskt kommer att se ut. I bilden nedan syns min definition av vackra linjer och snygga proportioner. De runda hålen ser visserligen en aning stora ut, illusion! De långsmala, lite ovala hålen kommer få en större utvändig ram i brons men de runda hålen kommer att ha en ram som understiger det utfrysta hålets diameter. Kort sagt, det ser inte helt proportionerligt ut innan ramar och ventiler är på plats! Ja, såhär ser det i alla fall ut idag. Resterande del av inlägget kommer att handla om hur det blev som det blev.

Speglarna provmonteras och jag markerar ut en centrumlinje för varje spegel. På denna linje ska jag sedan fräsa ut hål för ventilerna.

Såhär ser fräsmallen ut. Den ser inte så komplicerad ut och det är den egentligen inte men trots det så tog det en halvdag att få till den som jag ville!

Allt monteras på prov ytterligare en gång.

Eftersom det var rätt så kallt under ett par dagar så vågade jag inte limma ihop ruffens alla delar utan väntade med det och fortsatte med den lilla kappen/däckshuset på fördäck. Slutligen kom jag fram till att denna skulle byggas i samma stil som den större ruffen. Det kommer kräva en del speciallösningar för att förena proportioner/utseende och styrka/konstruktion när det är en såpass liten kapp. Jag börjar med hörnstolparna.

Ek av hög kvalité

Produktutveckling! Sist jag passade in de stora hörnbitarna hade jag väldigt svårt att hålla dom i position samtidigt som jag skulle mäta och dra markeringar. Min pappas lösning på problemet blev justerbara magnetarmar.

När alla markeringar är utritade sågar till bitarna med japansågen.

Och så var den första etappen avklarad.

En underliggare passas också in.

Ritningar använder jag knappt under det här projektet. Jag har istället klart för mig vad jag tycker är snyggt och inte. Detta ser jag oftast först när jag provar mig fram. Här experimenterar jag med takhöjden på kappen.

Kappens stycke akterut tillverkar jag i massiv ek. En av de åtgärder som jag blev tvungen att ta med tanke på kappens storlek.

Äntligen en varm dag. Dags att limma ihop ruffen.

Efter limningen bultas ruffen med rostfria bult genom de stående stolparna

bottom of page