top of page

Drev och nåt

Nu är projektets kladdigaste etapp slutligen avklarad. Sikaflex är den i särklass kladdigaste produkten som jag kommer i kontakt med i mina båtprojekt och hur noggrann man än är med förberedelserna så kommer man ändå kladda någonstans. Men först drevade jag däcket med bomullsdrev, därefter fick jag hjälp att maskera däcket med maskeringstejp så att det inte skulle bli allt för mycket kladd på däcksplankorna när jag började nåta. Nåtmassan jag använder är Sikaflex 290 DC Pro. Till denna nåtmassan ska man använda en primer som häftgrund. Primern applicerades med en liten pensel varpå nåtmassan trycktes ut och spacklades med en något rundad spackelspade. Med en något rundad spackelspade blir fogen aningen djupare än däcksplankorna. Detta gör att däcket kan svälla utan att nåtfogen trycks ihop och "kullar" sig. För Emilies däck gick det åt 47 stycken 300ml-tuber med sikaflex. Ungefär 15-20% av nåtmassan försvann vid spackling, något som man får räkna med eftersom det inte går att använda spillet med gott resultat.

Drevning med bomullsdrev

sidan av ruffen är oljad med Epifanes easy-flow

Thomas Gunnarsson och Karin Rosenberg från Westwind af Göteborg och Mathilda af Mollösund hjälper till att maskera däcket inför nånting.

Sofia hjälper till att schellacka alla småkvistar på den nya innerpanelen för rufftaket. 70mm bred pärlspont.

Insidan är lackad

Styrbordsidan är nåtad.

bottom of page