top of page

Att lätta en båt

Emilie kom slutligen till Stenuddens hamn där jag hade fått låna en plats innan hon skulle torrsättas. Jag oroade mig en del innan det stora lyftet eftersom kajen inte längre klara av tunga lyft. Många år av stora påfrestningar har resulterat i att kajen har börjat sjunka och spricka i betongen. Uppgifterna från Norge sa att båten skulle väga 9 ton. Jag beslutade mig därför att lätta Emilie så mycket jag kunde. Den gamla dieseltanken under akterdäck var det först som fick åka ut. Den hade börjat läcka någon gång långt tillbaka i tiden och nu fyllde den egentligen ingen funktion. Jag fick riva en stor del av sittbrunnen för att få ut den gamla tanken. Mycket vägde den men inte så att det märktes på vattenlinjen när jag hade tagit bort den, annat blev det när jag plockade ut dryga 1 ton barlast. Då lättade båten med ca 15 cm på vattenlinjen. Nu var det inte långt kvar till torrsättning. Jag tror jag var den enda att rigga av sin båt och förbereda sig för torrsättning i början av juni men om ens båt har legat i vattnet tre år i streck utan ny bottenfärg och som dessutom har en stäv som läcker, då ska den upp oavsett vilken tid på året det är.

bottom of page