top of page

Saltholmens båtvarv flyttar till Åsa

Kort efter att jag köpte Emilie insåg jag att jag skulle behöva kraftigare maskiner och verktyg om renoveringen skulle flyta på. Jag hade börjat kolla runt efter en kombimaskin med hyvel, såg och fräs. Av en bekant i Göteborg fick jag veta att det stod en sådan maskin på Saltholmens båtvarv. Varvsägaren själv hade gått bort ett halvår tidigare och dottern ville sälja av allt. Jag var egentligen bara ute efter den stora kombimaskinen men hur det än gick till så slutade det med att jag köpte hela varvet för en symbolisk summa med överenskommelsen att skjulet skulle rivas och platsen städas upp. I ca tre veckor hjälptes jag och min pappa åt att städa ur skjulet, köra hem allt och slutligen riva det tomma skalet.

Det lilla skjulet på knappt 20 kvadratmeter rymde desto mer. Det mesta är saker som kommer användas till renoveringen av Emilie, saker som verktyg, beslag och material.

Men en hel del går direkt till återvinningsstationen!

Bandsågen rullas upp till verkstaden.

Väl hemma återstod det stora arbetet att sortera ut allt.

bottom of page