top of page

Mer däck och hål för masten




Man börjar ana slutet på det här delmomentet, både virkeshögen och skruv lådorna blir allt lättare. Hittills har jag skruvat ner 850 st skruv i däcket men det lär inte sluta vid 1000 st, vilket jag hade beställt. Och virket, ja det finns visserligen en hel del kvar men det är bara bra, nu väljer jag ut de absolut finaste styckena utan kvist eller andra oönskade defekter. Intill karvlarna fick jag tillverka två specialanpassade däcksplanka eftersom resten av däcket svänger. Ändarna skarvas sedan vidare akteröver och föröver.

Nedan: Såhär ser pärlsponten ut på undersidan av däcket. Tillsammans med de lackade ekbalkarna skapar de en kombination som jag gärna ligger och glor på innan jag somnar i en av kojerna efter en lång dag med segling!

Sittbrunnssärgens rundning mallas.

Och så var akterdäcket färdigt!

Bara en del av fördäcket kvar. Här på fördäck finns det dock en del saker att tänka på innan man lägger däcket. Först och främst ska hålet för masten måttas ut. Pollare för peke måste också monteras innan däcket kommer på plats.

En rejäl 42mm plywood kommer fällas mer mellan balkarna och stödja upp masthålet som ska sågas ut enligt ritning.

bottom of page