top of page

Däckshuset mallas

Nu är det äntligen dags att börja med däckshuset. Jag har inspirerats av de riktigt gamla framkostrarna, dess karaktäristiska däckshus är både tidsenliga och snygga. Vid första anblick är det lätt att tro att dessa däckshus var mycket påkostade med sin snickarglädje i form av tilltalande linjer, rundade hörn, infällda speglar i en konstruktion av en väldig massa småbitar. Men tvärtom så var dessa däckshusen ofta simpla budgetlösningar tillverkade på just korta stumpar som hade blivit över efter beställningsjobb eller liknande. Idag finns mig veterligen inga av dessa däckshus kvar. På slutet av 1800-talet tillverkades ett antal båtar av Johan Seldén i Buvenäs, Orust med däckshus i liknande stil. Dessa var dock enklare och inte alls lika omsorgsfullt tillverkade som de gamla framkostrarna. En av Seldéns båtar, Nörve från 1893 har jag inspirerats av. Nörve ägs utav bröderna Ravanis som driver Nyhamns såg och det var när jag köpte ekvirke där som jag fick syn på Nörve. Emilies däckshus kommer att ha samma utseende som Nörves men den kommer att vara större och den kommer att byggas som de gamla framkostrarnas däckshus var byggda.

Två Framkostrar

Nörves däckshus

Ritning över Emilies låga däckshus för om masten

Ritning över det stora däckshuset

Här har jag tillverkat mallar i masonit. Presenningen på sidan har jag lyft upp för att på håll kunna se hur däckshuset ser ut.

Nästa steg blir att leta virke!

bottom of page