top of page

Ny skylight och ribb på rufftaket

Under den senaste tiden har jag fokuserat på att göra klart rufftaket med tanke på det allt kallare vädret som för med sig längre härdningstider och diverse produkter. Jag tillverkade dessutom en ny skylight i teak eftersom åsen på den gamla hade fel vinkel och var lite för hög för min smak.

Till rufftaket har jag köpt oregon pine. Jag börjar mest att klyva upp bitarna till lagom tjocklek för att sedan kunna hyvla dem till 15mm.

När de var färgidhyvlade fräste jag jag ett spår för nåten varpå de var färdiga för tillpassning på rufftaket.

Dessa bitarna är början på den nya skylighten. Detta är äkta teak, alltså inte odlad teak. Den största skillnaden mellan äkta teak och odlad teak är färgen och fetthalten men även ådring och densitet. Den äkta teaken är brunare och mörkare än den ljusare och aningen grönagula odlade teaken. Dessutom är den äkta teaken mycket fet. Ibland kan man till och med rulla mindre bollar av teakdamm som håller ihop tack vare den höga fetthalten. Äkta teak växer långsammare vilket medför en tätare ådring och högre densitet.

Hörnen sinkas ihop

Här syns den gamla skyldigheten i bakgrunden, större och klumpigare. Däremot kunde jag använda beslagen från den. Bronsstängerna och gångjärnen polerades upp och platsade fint på den nya.

När skyldigheten var såpass klar att det var dags att montera glaset lämnade jag in den hos en glasmästare som fick göra jobbet. Under tiden åkte jag iväg och seglade Limfjorden Rundt i Danmark ombord på skøyten Laura.

Excelsior, en engelsk kutter från Lowestoft byggd 1921

När jag kom hem var glasen monterade och kittade. Dags att börja lacka med teaklack.

4 lager lack

Skylighten klar för montering på båten!

Innan ribben i oregon pine och skylighten kan monteras måste eklisterna som ska rama in rufftaket monteras. Eftersom rufftaket är välvt valde jag att lamellimma ekfanér istället för att såga ut en list ur ett stycke med enormt mycket spill som följd.

Listen i förkant passas in mot rufftaket.

När listerna runtom var färdiga var det klart att såga till ribben.

När ribben monterades började jag med att spackla ut en underlagsmassa (sikaflex 298) med en limspridare. Alltså en spackelspridare med väldigt låg tandhöjd. Underlagsmassan limmar dels fast ribben men har även en ljuddämpande effekt samt motverkar rörelser.

Tillslut var alla ribb och skylighten på plats. Nu vill jag ge underlagsmassan tid att härda igenom innan jag börjat nåta, plugga och lacka. Under tiden kommer jag börja tillverka skjutluckan, även denna i teak.

bottom of page