top of page

Första bordet, en milstolpe

Nej, alla spant som ska bytas är inte ännu bytta men jag väljer ändå att montera en ny bordgång för att spanten som jag har bytt och de jag ska byta ska kunna fästas i något bord istället för att hänga löst i luften. Jag har valt att montera bordgång fem som kommer gå mitt i skrovets stora öppning på bilden nedan. Innan dess ska knät mellan kölstock och akterstäv bytas och ett till spant i aktern som blir svårt att få på plats i ett stycke efter att bordgång fem är monterad.

Nedan: Det nya knät blir betydligt kraftigare, enligt mitt tycke var den gamla dåligt tilltagen för att ta upp såpass stora krafter som just skarven mellan akterstäv och kölstock kan komma att utsättas för.

Ytterligare lite mer virke införskaffades till spant

Ett spant högg jag i fura vilket det är i båten från början. Betydligt lättare att arbeta med jämfört med den hårda eken.

De huggna ytorna jämnar jag till med en ny spånhyvel från den kanadensiska tillverkaren Veritas. Denna spånhyveln är väldig bred vilket passar bra till spanten.

När spantet i furu var på plats spikade jag upp rin för att kunna göra en mall till den nya bordgången.

Jag gör två markeringar med passaren på ett visst antal ställen utmed bordgångens längd. Markeringarna representerar ovan respektive nerersidan av bordgången vid den aktuella punkten. Det är viktigt att rit/listen som markeringarna överförs till ligger an mot alla spanten för att måtten ska stämma när de sedan överförs till plankan som ska bli bordgång.

Det bya bordet ligger ovanpå bastrumman i väntan på att vattnet ska börja koka

Slutligen på plats efter basningen.

Anledningen till att de under de senaste veckorna har gått lite långsamt med Emilies renovering beror till största del på att jag har fokuserat på att lägga ett nytt däck på skutan Westvind i Göteborg. Men nu är ca 75% av däcket färdigt och tidsplanen ser ut att hålla. Därefter blir det desto mer fokus på Emilie.

Ett sista farväl till Emilies spant och bordgångar som inte längre höll måttet, 120 år är väll ändå att betrakta som en lång livslängd!

bottom of page