top of page

Nya tag med nya förutsättningar

Och vad menas med denna rubriken? Jo, under den senaste tiden har mycket tid gått till att färdigställa Westvinds däck och därav har jag inte jobbat särskillt mycket på Emilie men det blir det ändring på nu! Dessutom har jag pensionerat den gamla snickerimaskinen och ersatt den med en betydligt bättre snickerimaskin. Emilies rufftak har nåtats och så sent som idag basade jag en ny bordsplanka. Efter och arbetsam vinter känns det som en befrielse på nytt börja på Emilie och motivationen är på topp!

Anledningen till att jag trots kylan valde att nåta berodde på att mina sista tuber sikaflex höll på att gå ut. Jag fick bygga upp ett litet tält över ruffen och ha två fläktar gående under härdningen.

Först maskera sedan prima

Resultatet efter nåtning

Enepinnarna har fått stå i linolja under några veckor fram tills idag

Den gamla kombimaskinen av märket Corin & Linder var från 20-talet och har förvisso fungerat bra att rikthyvla och såga med men att planhyvla och fräsa gick inte. Fräsen drevs av en lång läderrem som aldrig ville ligga kvar på drivhjulen och matarvalsen för att planhyvla var mycket sliten.

Den nya maskinen är en Stenbergs KEV600 från 1962. Till skillnad från den gamla maskinen så har denna tre stycken motorer, en till hyveln, en till fräsen och en till sågen. Därav slipper man byta remmar och dessutom går varje motor att fasvända för att bromsa in t.ex hyvelkuttern. När maskinen kom hem kunde den inte köras upp till verkstaden utan den fick ställas i garaget och demonteras för att sedan flyttas till verkstaden bit för bit.

Provhyvling efter återmontering. mahognybiten hyvlades till 8mm med gott resultat!

Även grov ek klarade den av utan problem. Detta ska bli en ny bordsplanka i botten.

Basning

Bordsplankan är på plats med tvingar. Lite finjusteringar innan den monteras för gott!

Westvinds nya däck fick sitt första lager lack i veckan!

bottom of page