top of page

Emilies nya kölstock lämnar sågverket

Renoveringen har under den senaste tiden bestått av bordbyten och spantbyten i vanlig ordning. Jag har köpt ett tjugotal ekplank ämnade till bordgångar vilket har gjort att jag har kunnat jobba utan avbrott och ungefär 15 bord är nu bytta. Många bordbyten innebär många nya enepinnar och pinnarna från i vintras börjar ta slut varför jag tillsammans med min pappa lånade en båt ut till Vindö i Kungsbackafjorden för att skaffa nytt virke till nya pinnar. Emilies nya kölstock är nästa stora ingrepp och idag bar det av till Werner Abrahamsson i Varekil kör att såga ett ämne till den blivande kölstocken.

Bordläggningsvirket valdes omsorgsfullt ut tillsammans med Thomas Gunnarsson. Jag hade i förväg mätt upp alla bord som skulle bytas och tabellfört alla mått under bordsbetäckningen. På så sätt kunde jag ge varje ekplanka en borsdbetäckning, allt för att slippa leta efter lämplig bit senare i processen.

55cm bred och 4,8m lång kvistfri svensk ek

Detta räcker förhoppningsvis för denna sommaren!

Någonting som jag har skjutit på undet alltför lång tid är Emilies rufftak som här ännu inte blivit lackat. Allt berodde på att jag inte hunnit tillverka listerna runt rufftaket men när detta var klart fick även rufftaket några efterlängtade lager Epifanes.

Ett nytt bord på babordssidan mallas ut

Det visade sig även att ett spant långt akterut inte längre höll måttet och fick därav bytas. Ja, det blir alltid mer än vad man räknar med!

Med ri och passare passas ett nytt bord ut, denna gången på styrbordssidan.

Vid enebuskarna på Vindö

Halvt lastade återvände vi mot Åsa vid 22-tiden efter långt bärande över ängar och klippor.

Följande dag sågades grenarna i lämpliga längder varpå de svarvades till i den hemgjorda "Pinnvässaren"

Ytterligare en ny spanttopp blev bytt då det gamla helt enkelt var för dåligt enligt bild ovan

På plats hos Werner Abrahamsson i Varekil. Av fyra ämnen valdes ett ut till den nya kölen.

Ämnet klyvdes på mitten för enklare hantering hemma vid båten.

Fortsättning följer!

bottom of page