top of page

Kölbytet drar igång

I sommar har alla dåliga bord på babordsidan bytts ut mot nya friska bordgångar i ek och slutet av sommaren fick allt från översta bordgången och uppåt ytterligare ett lager lack. Eftersom mycket annat har kommit mellan under senare tid så har jag inte riktig haft tid att börja med kölbytet förren nu. Det har visat sig vara ett ganska komplext uppdrag med många faktorer att ta hänsyn till. Båten svänger åt ett håll, den gamla kölen åt ett annat och allteftersom det nya kölämnet torkar så började detta svänga åt ett tredje håll. För att förhindra att kölämnet svänger åt fel håll när det torkar har jag oljat de två konkava sidorna med kokt linolja för att de konvexa sidorna ska torka fortare och att hela ämnet på så sätt ska räta ut sig. Det verkar faktiskt fungera ganska bra!

Emilies nya babordssida i ek

Överbyggnad och däck är mattslipat innan lackning

Epifanes clear varnish med en liten skvätt easyflow

För att kunna byta köl har samborden tagits bort och när dessa var borta förstod jag att knät mellan kölstocken och förstäven också kommer behöva bytas.

Lägg märke till den svaga kattryggen som kölen har fått genom åren. Här ser man även hur den gamla kölen har förlängts genom snedskarvning under akterstävsknät. Denna skarven var så dålig att kölen gick sönder under demonteringen!

Båten flyts med domkrafter så att den gamla kölen kan tas bort

Den gamla kölen bredvid de nya kölämnet. På marken ligger delar av stråkkölen och den förlängda kölbiten som lossnade.

Skeppsmasken har varit även i kölen!

Förstävsknät är ute ut båten. Detta kommer också bytas ut i samband med kölbytet

Till att börja gjorde jag grova mätningar av den gamla kölens spnning för att med detta som utgångspunkt såga till det nya ämnet grovt på ett litet sågverk

Ämnet sågas till 15cm bredd och 20cm höjd.

Min första tanke var att rita ut linjen för kölens spunning när båten står på kölämnet men detta visade sig ge hopplöst dåliga markeringar. Istället mallades den gamla kölens spunning upp väldigt noggrant och överfördes till kölämnet. Därefter ställde jag båten på ämnet igen och justerade strecken ytterligare. Tyvärr så har min cirkelsåg brunnit upp så jag har inte börjat såga spunningen men jag kommer skaffa en cirkelsåg och fortsätta med spunningen under kommande helg. Så snart spunningen är inpassad är det hög tid att börja gjuta blykölen. En del kunniga personer har räknat på hur mycket kölen borde väga med slutsatsen att max 1500kg verkar rimligt. Min plan är att gjuta blykölen i en kraftig järnform över en stor öppen eld. Därefter kommer kommer blykölen formas till genom hyvling till den har sin perfekta form!

bottom of page