top of page

Vidare arbete med kölstocken

Efter att ha fått alla markeringar för spänningen rätt var det dags att börja bearbeta kölämnet. Till att börja med gällde det att hyvla alla ytor släta. Sedan följde ett tidskrävande arbete med att markera ut spunningens alla linjer och vinklar. Jag räknade trigonometriskt ut alla vinklar som spunningen skulle ha för respektive sektion. Detta resulterade i ett antal sträck utmed vilka ett antal punkter gav mig information om hur djupt och med vilken vinkel jag skulle såga. Jag att utföra detta på enklaste sätt fick jag låna en Festool sänksåg från skolan.

Ämnet hyvlas först plant

Sträcken med information om vinkeln

Spunningen sågas ut med sänksågen. Otroligt snabbt och smidigt!

Spunningen är långt ifrån klar vi det här laget men en enorm tidsbesparing har gjorts med sågningen. Jag justerar så gott jag kan i verkstaden och gör sedan finjusteringen när kölstocken är på plats under båten.

Skarvyxan kom till användning igen...

...liksom falshyveln med snedställs skär!

En bra början. Innan jag monterar kölstocken vill jag först ha blykölen klareftersom jag helst vill bulta ihop allt samtidigt.

Knät till förstäven är grovt utsågat

Fram till att det är dags att gjuta blykölen passar jag på att gör en teaklucka till kappen i fören. Den blir såklart i samt stil som den stora skjutluckan.

Hyvlar och stämjärn var ordentligt slitna efter att ha använts flitigt under arbetet med kölstocken men med lite slipning var de snart skarpa igen.

Efter 4 lager av Epifanes teaklack det det nästan färdigt ut!

bottom of page