top of page

Kölarbeten och ny motor

Under de senaste månaderna har en hel del milstolpar passerats i renoveringen. Alla bottenstockar är på plats, ett invändigt kölsvin är monterat, den nya motorn har kommit, blykölen är klar att bultas fast och alla kölbultarna är tillverkade. Blykölen har varit den mest tidskrävande och prövande delen i renoveringen hittills. Efter gjutningen var sidorna lite ojämna till följd av att plywoodformen hade förkolnat och därför var jag tvungen att hyvla jämna till sidorna. Ovansidan som ska ligga an mot kölstocken måste vara helt planparallell kölstockens undersida så den var jag tvungen att fräsa medan de övriga sidorna hyvlandes. Först med elhyvel och sen med vanlig putshyvel. Jag fick erfara hur mjukt bly är när jag skulle vända kölen vid ett tillfälle för att hyvla på den andra sidan. Jag tippade över kölen lite för fort ner på två bockar och då böjde sig hela kölen som en banan! Lyckligtvis så gick det att slå tillbaka dess form med en stor slägga!

Den nya motorn är en Volvo Penta D2-60. Bortsett från alla fördelar som kommer med en ny motor så är den också lättare än Sabben som satt i båten vilket vilket förhoppningsvis gör att båten ligger bättre i vattnet. När jag hämtade motorn var backslaget inte monterat på motorn så det fick jag göra senare. Så snart arbetet med kölstock, blyköl och döträ är avslutat kommer jag börja tillverka en motorbädd och installera motorn.

Motorn lastas om i Långedrag.

Näst på tur var bottenstockarna. Jag hade vid det här läget bara fyra bottenstockar kvar att byta, de flesta i aktern men även en midskepps. Till att börja med gjorde jag mallar i masonit som jag tog med mig till sågverket i Varekil när jag började leta trä.

Några riktigt fina vuxna bitar valdes ut, dels från Varekil men även på Hällevikstrands Varv. Den största kommer att bli både bottenstockar och motorbädd.

Den kanstade ekbiten längst upp kommer att bli ett invändigt kölsvin. När jag monterar blykölen kommer lasten från dess kölbultar fördelas ut på bottenstockarna med en jämnare fördelning tack vare det invändiga kölsvinet.

Bottenstockar sågas ut med motorsåg till att börja med.

Efter hyvlingens till rätt tjocklek.

Första bottenstocken nästan klar. Denna fitter precis för om motorns tilltänkta placering och dess ovansida kommer jag lämna ojämn tills dess att jag tillverkar motorbädden.

Innan slutlig montering mönjas ytorna som ligger an mot spanten. Jag la även en tjärfilt där emellan.

Knät till förstäven behövde också bytas. Tyvärr så var jag tvungen att såga lite i ytterligare ett bord för att kunna passa in det. I sammanhanget känns det inte som att des spelar så stor roll om jag behöver byta ett bord till med tanke på hur mycket som redan bytts!

Här har jag riggas upp två brädor som är helt parallella för att kunna fräsa blykölens ovansida med överhandsfräs. För att undvika att det kommer blyspån överallt ligger kölen på byggplasten.

När jag sedan började hyvla sidorna blev det stora mängder spån!

Detta är alltså det invändiga kölsvinet som också kommer fungera som mastfot.

Där brickorna ligger kommer en kölbult komma upp när allt är på plats. Om jag inte hade haft ett invändigt kölsvin hade bara bottenstockarna belastats av blykölens vikt. Bilden under visar tydligt hur även spanten som kommer ner mot kölsvinet kommer att belastas. Det är även en fördel att krafterna från masten fördelas på en såpass stor planka istället för den korta mastfot som att där innan.

För och akter om blykölen sitter det döträ, utfyllnadsträ helt enkelt som inte har någon strukturell uppgift. Däremot är de en del av båtens laterlaplan och därför måste man tänka på dess utformning. Så långt fram är jag inte ännu eftersom blykölen inte ens är monterad. Jag kommer bara tillverka ämnena till den än så länge. Jag väljer att köra det i ek som jag sedan limmar ihop med epoxylim. Innan limningen har jag fräst in en styrlist i ask så att bitarna inte "åker ifrån varandra" när man pressar tvingarna.

Styrlisten

Limmet behövde drygt ett dygn på sig innan det hade härdat helt och hållet.

Detta är syrafast rundstång som kommer att bli kölbultar. På bilden nedan är de kapade i rätt längd och gängade i ändarna Blykölen hålls upp av 7 st 20mm/ø bultar och de resterande bultarna är 16mm/ø

Så var det tillslut dags att börja montera blykölen. Först fick den ställas på ett par järn med L-profil för att inte kanterna skulle skadas när den sedan skulle glida på rälsen in under båten. Det var tungt men det gick betydligt lättare med lite fett på spåret.

Båten behövde lyftas ca 20 cm för att blykölen skulle kunna komma in under. När båten stod på blykölen började jag borra hålen. Jag borrade bara 10 cm ner i blyt eftersom det är lätt att bly kläggar när man borrar i det. Resten av hålen borrade jag när blykölen var utdragen bredvid båten igen.

Att borra hålen tog en hel dag att borra 7 hål! Borret jag använde var ett träspiralborr som jag hade slipat om spetsen på.

När alla hål var borrade vände jag på blykölen och började fräsa "fickor" för kölbultarnas muttrar och brickor.

bottom of page