top of page

En snart bordfylld Emilie får sin nya motor installerad

Juli är snart över och likaså min ork på att jobba med bordläggning! 20 löpmeter bordläggning på styrbordssidan låter som en enkel match men vid det här laget är jag väldigt trött på tunga skrovarbeten. Nu är jag istället sugen på att börja med finare snickerier såsom inredning och sittbrunn men skrovjobben är oundvikliga och tack ock lov snart avklarade!

I aktern på styrbordssidan byttes några bord, inte för att de var ruttna utan för att de hade torkat isär så mycket att det helt enkelt skulle gå fortare att byta dem än att vänta på att de skulle svälla igen!

Snart var borden hyvlade och utsågade

...basade och inpassade! Från att i början av sommaren ha kunnat stå inne i båten och se det lysa in dagsljus överallt är det nu tätt nästan överallt. Mycket tack vare att jag har vattnat skrovet varje dag men även för att de värsta borden bytts ut.

På babordssidan är alla bord klara men innan jag ska börja dreva ska hela skrovet hyvlas och slipas till sin slutliga jämna form. Jag börjar med elhyvel, fortsätter med putshyvel och avslutar med slipmaskin.

Det blir en hel del hyvelspån!

Vid första slipningen använder jag grovt papper (P36), dammigt är bara förnamnet!

Babordssidan snart klar för dreving

Trots att jag har försökt hindra mig själv från att riva bort mer bordgångar på styrbordssidan fann jag mig ståendes med motorsåg, slägga och kofot, några minuter senare fanns där även ett stort hål i skrovet...igen! Men hålet ska bli det sista innan sjösättningen hoppas jag. Det understa av de nya borden är 4,5 meter långt och de övre sträcker sig 6,5 meter från akterstäven ända fram till röstjärnen!

Bord SB12A, 6,5 meter klar för slutlig montering. Eftersom detta bordet var det sista att monteras fanns de igen plats att spänna bordet med tvingar vilket gjorde det extra svårt, att det dessutom var långt och tungt gjorde inte saken bättre men det kom på plats tillslut.

Till kommande steg har jag skaffat en säck med bommullsdrev, linoljekitt och färg till friborden. Den tidigare kritvita plastfärgen har bytts mot en något gulaktig linoljefärg.

Här linjeras en lina upp som ska representera propelleraxelns centrum, detta är en förberedelse inför borrningen av propellerhålet genom akterstäven. Linan inne i båten matchas upp med en punkt på akterstävens utsida där jag vill att axeln ska komma ut. För att få rätt vinkel när man borrar används en jättestor svetsad ram som läggs över båtens akterdäck. på ramen sitter två helt linjerade järnstycken, en utanför båten och en inne i båten. Genom att fixera de båda styckena mot linan inne i båten och punkten på akterstäven på utsidan ges också vinkeln som man ska borra. För att underlätta borrningen riggade jag upp en släde med rätt vinkel som borrmaskinen låg.

Det slutliga hålet ska bli 45 mm i diameter men jag börjar borra ett pilothål som är 35 mm i diameter. Det gör ingenting om det första hålet hamnar lite fel eftersom nästa hål "svarvas upp" med ett speciellt värktyg bestående av en grov gängstång med ett litet skär på som man själv ställer diametern på. Eftersom gängstången är 32 mm kan man alltså svarva bort med på den ena sidan om pilothålet skulle visa sig ligga lite ur centrum.

Svarvverktyget är uppriggat

När hålet väl var klart mönjades det och propellerhylsan monterades.

Nästa steg är att bygga en motorbädd. Den behöver vara ganska lång eftersom både motor, backslag och aquadrive ska få plats på samma fundament. Här har jag tagit fram ämnen i 6" ek.

Ämnena ska fällas in en bit i spanten och bottenstockarna så att propellerns axiella kraft fördelas så bra som möjligt. Listerna som har spikats upp på bilden ovan representerar motorbäddens ovansida när den är klar. Genom att lägga ämnena på listerna och ta massa mått och vinklar är restan av processen ganska okomplicerad. Det är bara att såga ner till strecken och bygga bort allt överflöd.

I spanten och bottenstockarna görs infällningen väldigt grund eftersom man inte vill äventyra styrkan i skrovstrukturen. Infällningen är ändå nödvändig för att hålla ämnena rätt i sidled.

Motorbädden är på plats och nu är det klart för att lyfta i motorn och börja passa in bulthål och svetsa aquadrivens fästpunkter.

Med motorn på plats nästes fästpunkterna till aquadriven innan den togs ut båten. Min pappa svetsade fast alla delar slipade till fogarna spacklade och målade.

Det färdiga resultatet!

 

bottom of page