top of page

Masttillverkning


Efter en lång tid av väntan för att låta mastämnet torka började jag tillverka masten. Först genom att rikta upp alla sidorna efter den vridning som sker när ämnet torkar. Eftersom jag inte hade tillgång till en bred elhandhyvel använde jag den lilla rikt- och planhyveln men nu uppochner med bra resultat.




Därefter markerade jag linjerna, sågade och hyvlade fram ett 8-kantigt ämne.




Därefter hyvlade jag ämnet 16-kantigt för att sedan göra resten på känn tills ämnet är helt runt


Efter några timmar med slipmaskinen är masten klar att oljas och lackas


Kindbackar i ask med den nya mastbelysningen i brons från Davey Co i London

Här bestämdes placeringen för kindbackarna.

Därefter fräste jag in dem en bit i masten innan de limmades och bultades fast.

I masttoppen gjorde jag ett skivgatt som så småningom ska fungera både som toppsegelfall och båtmansfall.


I underkant av masttoppslöken har jag gjort små gatt för småtrissor till seinfall. Med det gjort återstår nu bara slitträn under kindbackarna för klon samt ett klofallshängsle som tillverkas av en smed just nu.


Jag avslutar med en bild från ett helt annat projekt som jag nyligen gjort. Durkar till Nordland, en Colin Archer i ferrocement. Liknande kurkar kommer jag tillverka även till Emilies sittbrunn men istället i teak.




bottom of page