top of page

Sista bordgångarna innan drevning, kittning och målning

Trots att jag hade lovat mig själv att inte röra dessa bordgångarna så kunde jag inte leva med tanken på att sjösätta båten med ett antal dåliga bord i förskeppet så jag beslutade mig för att byta en del bord ändå! Spanten bakom var i väldigt bra skick och innan de nya borden kom på plats mättades de med linolja och ett lager mönja. Efter att det sista bordet kommit på plats var det dags att plugga alla plugghål och börja hyvla till resten av skrovet så att det blir slätt. Därefter började ett otroligt tålamodsprövande moment, att dreva hela skrovet! Idag har jag nästan lyckats förtränga hur tråkigt det var och hur lång tid det tog! Jag använde mig av bomullsdrev. Efter rabbning kittades friborden med linoljekitt medan alla bord under vattenlinjen spacklades med i "International Tät" som är ett asfaltsgummi som är en slags flexibel tätning som ersätter det mer traditionella becket. Slutligen var det dags att måla skrovet med linoljefärgen!


I samband med detta ingreppet försvann det jag förmodar var den sista bordbiten som var original! Nu finns det alltså inte mycket kvar från år 1897, några spant förstäven.





Klart att börja dreva!


Här sätts drevet med sättjärnet och drevklubba

Babordsidan klar att rabbas.


Innan jag kittade målade jag alla drevsömmar med linoljegrund för att "mätta" yttersta skiktet av drevet så att det inte ska suga upp linoljan i linoljekittet. På så sätt håller sig linoljekittet flexibelt längre. Det linoljekittet jag använde mig av innehåller dessutom lite blyoxid som också medverkar till god elasticitet.


Ett roder mallas ut, mest på känn eftersom det gamla rodret inte gick att utgå från alls!

För att kunna kitta med linoljekittet behövde det lilja i varmt vattenbad och mjukna en aning.


Innan friborden målades lånade jag ett laserpass för att få en exakt vattenlinje



Innan "Tät" spacklas in är man tvungen att maskera drevsömmarna eftersom det blir extremt kladdigt annars!



Nya rodret består av två ekstycken som byltades ihop med sex syrafasta bultar.

Bronsbeslagen från de gamla rodret kunde i alla fall återanvändas.


Ett sista lager lack på överbyggnaden innan det är dags att sjösätta!


Jag installerade även de öppningsbara ventilerna förut i ruffen.



bottom of page