top of page

Skott i salongen

Små steg framåt, så kan man sammanfatta vinterhalvåret. Trots det har jag snickrat ett skott som skiljer av förpiken från salongen. I detta delprojektet har jag använt virket från det gamla körsbärsträdet som jag sågade till plank för några år sedan!


En blåsig dag i januari var med rekordhögt vatten till följd!

Körsbärsplankorna hade nu legat och torkat inomhus i flera år och var nere på 9%. De råsågade planken klövs ner till smalare brädor som jag sedan hyvlade och fräste en fals i samt en avfasning på ena sidan.



Efter slipning bar det av till Hälsö för vidare snickeri i båten!

Jag har först lagt ett lager panel lutandes åt ena hållet för att sedan montera nästa lager spegelvänt. Panelen skrovas i varann och limmas dessutom i epoxi. På så sätt uppnår man en styv konstruktion och skivverkan.

Dessvärre kommer detta vackra trät bara yay vara synligt i förpiken. I salongen kommer all inredning bestå utav mahogny.


Nästa steg blev därför att hyvla upp mahogny och klä det över körsbärsskottet akterut. Ämnet var jag tvungen att klyva innan jag hyvlade det eftersom hyveln bara hyvlar 600mm brett.


Med lite hjälp från pappa fick vi upp mahognyn

För att samspela bättre med den övriga inredningen gjorde jag ett ribbverk ytterst. Detta är alltså endast dekorativt men liknar ändå lösa paneler så som man ofta byggde inredning förr!

Bets...

...och några lager lack senare!

bottom of page