top of page

Vinteruppdatering

Så var det dags, efter ett år i havet torrsattes Emilie i augusti för en årlig översyn och bottenmålning och målning av skrovet. Skrovet såg fint ut och färgen hade klarat sig bra på alla ställen förutom rodret där det hade flagnat lite, förmodligen eftersom mönjan inte hade torkat tillräckligt mycket innan botten målades.

Upptagning i Hönö Klåvas hamn.

Mattslipning och fläckvis grundning med Selder linoljefärg

När båten kommit upp borstade jag hela skrovet med piasavakvast och sköljde endast med vattenslang. Ja undviker alltid högtryckstvätten, risken att skada trät är ör onödig att ta! Därefter låter jag skrovet torka innan jag mattslipar hela botten med slipmaskin för att öka vidhäftningen för nästa lager bottenfärg. Genom att göra detta blir man inte bara av med den sista påväxten men man blir också av med ojämnheter och ser på lång sikt till att inte bygga tjocka lager med bottenfärg.


Slutligen rollas färgen på. Jag använder rollern för att det går snabbast och för att det är lättare att få till ett jämnt och lagom tunt lager.

Här på land hyvlade jag även särgöverliggaren till sin slutliga profil innan den lackades.

En nyss sjösatt Emilie med namnet i bogen på väg till hamnen på Hälsö!

Nya durkar till sittbrunnen tillverkas, här kallas de ut med hjälp av papp.

Durkarna i salongen är klara och får sina första lager lack.


Ungefär samtidigt får namnskylten sitt sista lager lack innan det är dags för guldförgyllning.


Den första riktiga ritningen över de större inredningsfronterna i salongen kom att ändras lite under arbetets gång, kanske mest på grund av att jag fick tag i en Taylorspis under tiden. Dennes och kylskåpets placering kom att spela stor roll för den aktre delen av babordsfrontens utformning. Själva utförandet i övrigt hade jag funderat länge över. Först var jag inne på att göra det hela mycket lättare för mig själv genom att använda spontad panel och bygga upp skott på plats men ganska snart bestämde jag mig för att jag ville ha ett grövre ramverk i vilket speglar fälls in. Grundtanken var att tillverka fronterna på precis samma sätt som spegeldörrar men det kom att bli komplicerat att hitta de fräsprofilerna som jag var ute efter i rätt storlek. ett tag funderade jag på att göra en kraftig förenkling av en spegeldörr genom att kexa skarvarna men det uteslöts också. Jag landade istället i att göra ramverket med infällda tappar, likt metoden för spegeldörrar men att låta spegeln monteras efter det att ramverket är färdigt. Det innebär att speglarna monteras från sidan för att sedan täckas med en profilerad ram. Metoden kan liknas vid "halvfransk dörrtillverkning".





Den minsta spegeln färdig

Här syns principen, ram spegel och list som täcker skarven.


En tapp i babordsfrontens mitt


Ramarna limmas med epoxy


Listen nubbas fast efter det att spegeln monterats. Spegeln i sig sitter endast fast med ett stift i mitten av varje kortsida, detta för att spegeln ska kunna röra sig lika mycket i bredd uppe som nere i takt med att fuktigheten ändras ombord. . Listen nubbas alltså inte i spegeln av samma anledning.

Slipad och betsad!



Efter några lager med en blandning av Easy-flow, Epifanes, bets och förtunning.


Ombord har snön letat sig in i aktern men i övrigt ligger hon tryggt i hamnen på Hälsö!

bottom of page